13:15

ROZTOCZE I JEGO CERKWIE: NAROL (TRASA NR 1: PŁAZÓW-NAROL-BEŁŻEC-TOMASZÓW LUBELSKI)

Zapraszam na wpis o drugim przystanku na jednej z moich propozycji cerkiewnych szlaków Roztocza...

Narol

Różne motywacje prowadzą ludzi w różne miejsca. My do Narola trafiliśmy pierwszy raz dlatego, że...  jest tam wg Tripadvisora najlepsze jedzenie w szeroko rozumianych "okolicach" Szumów nad Tanwią, które to, również pierwszy raz, podziwialiśmy zeszłego lata. W ten sposób pojechaliśmy raptem 13 km dalej, za Szumy- przypominam, tylko w celu zjedzenia obiadu - a odkryliśmy bardzo ciekawe miejsce! I całkiem nowe dla nas tereny. Co prawda zaraz za Szumami przekroczyliśmy historyczną granicę zaborów rosyjskiego/austriackiego, którą tu właśnie przekradał się w 1901 r. Piłsudski, ale nie wiedzieliśmy, iż ta nieistniejąca granica rozdziela różniące się bardzo do dziś tereny.
Trop okazał się wspaniały, jedzenie wyśmienite, miasto bardzo ciekawe, urokliwe, a i okolice już inne, bowiem w drodze z Szumów do Narola przekroczyliśmy też granicę województw lubelskiego/ podkarpackiego. Do Narola wróciliśmy już kilka razy, i na pewno wracać będziemy. Sam Narol został tak naszym pierwszym ( w sensie własnym autem) krokiem w kolejnym województwie  jak i bramą dalej w podkarpackie.

Narol to miasto w woj. podkarpackim, w powiecie lubaczowskim. Położone na Roztoczu Wschodnim, nad rzeką Tanwią, w historycznej ziemi bełskiej. Prawdopodobnie kiedyś znajdował się tu w okolicy, w sąsiednim Lipsku,  jeden z grodów czerwieńskichNarol uzyskał lokację miejską w 1592 roku, został zdegradowany do wsi w 1896 roku, ponownie zyskał prawa miejskie w roku 1996.

Zabytki Narola to m.in. :

• zespół kościoła parafialnego,
  • cmentarz rzymskokatolicki z końca XIX,
  • ratusz,
  • szkoła.

Przy pomniku poświęconemu Sobieskiemu, obok ratusza, tablica z 1972 r. dziękująca jemu oraz rycerstwu polskiemu za rozgromienie Tatarów i uwolnienie z jasyru 2000 jeńców:

To się nazywa dobra pamięć! I wdzięczność.

W ogóle Sobieski, wnioskując  z poświęconych mu pomników i krzyży, jest bohaterem tych terenów.

Na drodze z Lipska do Narola mogiła żołnierzy 1939 r.:

• zespół pałacowy z XVIII w. czyli Pałac Łosiów w Narolu. Iście magiczne miejsce, jeszcze w remoncie, czasem otwierane dla gawiedzi, a to zdjęcia z zeszłych wakacji. Wyglądało to trochę jak pałac Bestii z "Pięknej i Bestii" - żywego ducha, ale widać, że coś się dzieje, ktoś się tym zajmuje. Do środka niestety wejść oczywiście nie było można...

...A tej wiosny powitał nas taki widok. Teren prywatny wstęp wzbroniony :(

• W przysiółku Krupiec (obecnie ul. Krupiecka) znajduje się  zespół cerkiewny:

- cerkiew unicka Ofiarowania Matki Bożej w Świątyni z końca XIX wieku ,
- dzwonnica (1930)
- kapliczka ze studnią (1 ćw. XIX w.),
- cmentarz przy cerkwi ( poł. XIX w.).

Cerkiew zbudowana została w 1899 r., w miejscu starszej, drewnianej cerkwi Świętej Trójcy, zbudowanej w latach 1701-1711. Po II wojnie światowej była eksploatowana jako magazyn i popadła w ruinę. Gruntownie wyremontowana w 2011 służy obecnie jako Centrum Koncertowo - Wystawiennicze.

Na koniec sprawca naszego pierwszego dotarcia na Podkarpacie, a także powrotów tam (teraz już w drodze dalej do/z), czyli Pizzeria u Synia: