Jak najbardziej efektywnie. Jak najwięcej, jak najszybciej.
A zasady owego wykładania?
Zbieżność kategorii
A zasady owego wykładania?
Uświadamia nam je merchandising czyli sposób prezentacji towarów wykorzystujący topografię sklepu, elementarne zasady psychologii społecznej, sztukę prezentacji produktów, budowanie skojarzeń oraz chwyty marketingowe.
Oto owe zasady:
Zbieżność kategorii
Która oznacza, że produkty z pokrewnych kategorii znajdziemy w swoim sąsiedztwie. Wszyscy dobrze to znamy i wiemy, że np. kawa będzie gdzieś przed lub za herbatą, a płyn do prania pomiędzy mydłami, a płynami do płukania itp.
Multifacing
Tzn., że należy ustawiać produkty w większej ilości. Oraz w różnych miejscach sklepu - kojarzycie, że towary będące na promocji można spotkać w sklepie w ich "zwykłej" miejscówce oraz dodatkowo wyeksponowane?
Wysokość wzroku
To wysokość tzw. najlepszych półek w sklepie. Gdyż, oczywista, "rzucenie okiem" na nie przez klienta nie wymaga żadnego wysiłku, a wręcz musi nastąpić. Tam znajdują swoje miejsce towary z najwyższą marżą, a więc te, na których sklep zarobi najwięcej.
Odpowiednie wykorzystanie przestrzeni
Należy pamiętać o brzegach i krańcach półek, gdzie zmieszczą się małe towary. Ale równocześnie nie takie, na których sprzedaży najbardziej zależy, bo nie są to miejsca atrakcyjne z punktu widzenia klienta.
Najlepsze strefy to skrzyżowania, w/w środek półek, oraz osławione strefy przykasowe - strefy impulsowych zakupów. Wszyscy znamy ofertę tych stref: różnego rodzaju drobnica - gumy do żucia, o, baterie, przydadzą się, i różne słodkie pokusy, również dla najmłodszych "kup mi batonika".
Zasada FIFO
Brzmi tajemniczo, a skutkuje tym, że w spożywczakach ja zawsze nurkuję na tyły półek. Gdyż First-in-firs-out mówi nam o tym, aby towary, które są w magazynie najdłużej stały najbliżej klienta. Dotyczy to głównie produktów spożywczych (te z najkrótszą datą ważności na początku, najbliżej klienta). Sklepy zawsze stosują tę zasadę, a ja zawsze wyciągam produkty w spożywczakach właśnie z tyłu póki.
Dbanie o ekspozycję
Estetyka, czystość, porządek, brak dziur na półkach, uzupełnianie braków, dbanie o regularne wykładanie towaru. Układanie produktów etykietą do klienta, czytelne cenówki, z wyróżnieniem kolorem cen promocyjnych itp.
Materiały POS (point of sale) czyli reklama w miejscu sprzedaży
Są to różne standy, np. stojaki tekturowe - możecie zobaczyć je na stronie stojakitekturowe.pl - ale także wywieszki, naklejki, listwy półkowe, itp., itd., etc. Pomagają one lepiej wyeksponować produkty.
A jak tam u Was: czy na co dzień macie świadomość tego, że gdzieś tam sztaby ludzi rozpracowują nas jako klientów stojących przed półką w sklepie i nic w nim nie jest kwestią przypadku?
oj tak sprzedaż to temat rzeka a zachowania konsumentów są badane wnikliwie co potem wykorzystuje się by sprzedać jak najwięcej :)
OdpowiedzUsuńSztuka sprzedaży wymaga trochę sprytu. Te wszystkie sztuczki są często widziane :)
OdpowiedzUsuń