21:18

21:18

SZTUKA SPRZEDAŻY CZYLI ZASADY EFEKTYWNEJ EKSPOZYCJI TOWARÓW

Cel, który przyświeca wykładaniu towarów na sklepowe półki jest oczywisty - sprzedać go. 

Jak najbardziej efektywnie. Jak najwięcej, jak najszybciej. 

A zasady owego wykładania?


Uświadamia nam je merchandising czyli sposób prezentacji towarów wykorzystujący topografię sklepu, elementarne zasady psychologii społecznej, sztukę prezentacji produktów, budowanie skojarzeń oraz chwyty marketingowe.


Oto owe zasady:


Zbieżność kategorii

Która oznacza, że produkty z pokrewnych kategorii znajdziemy w swoim sąsiedztwie. Wszyscy dobrze to znamy i wiemy, że np. kawa będzie gdzieś przed lub za herbatą, a płyn do prania pomiędzy mydłami, a płynami do płukania itp. 



Multifacing

Tzn., że należy ustawiać produkty w większej ilości.  Oraz w różnych miejscach sklepu - kojarzycie, że towary będące na promocji można spotkać w sklepie w ich "zwykłej" miejscówce oraz dodatkowo wyeksponowane? 



Wysokość wzroku

To wysokość tzw. najlepszych półek w sklepie. Gdyż, oczywista, "rzucenie okiem" na nie przez klienta nie wymaga żadnego wysiłku, a wręcz musi nastąpić. Tam znajdują swoje miejsce towary z najwyższą marżą, a więc te, na których sklep zarobi najwięcej. 



Odpowiednie wykorzystanie przestrzeni

Należy pamiętać o brzegach i krańcach półek, gdzie zmieszczą się małe towary. Ale równocześnie nie takie, na których sprzedaży najbardziej zależy, bo nie są to miejsca atrakcyjne z punktu widzenia klienta. 
Najlepsze strefy to skrzyżowania, w/w środek półek, oraz osławione strefy przykasowe - strefy impulsowych zakupów. Wszyscy znamy ofertę tych stref: różnego rodzaju drobnica - gumy do żucia, o, baterie, przydadzą się, i różne słodkie pokusy, również dla najmłodszych "kup mi batonika"

 
Zasada FIFO

Brzmi tajemniczo, a skutkuje tym, że w spożywczakach ja zawsze nurkuję na tyły półek. Gdyż First-in-firs-out mówi nam o tym, aby towary, które są w magazynie najdłużej stały najbliżej klienta. Dotyczy to głównie produktów spożywczych (te z najkrótszą datą ważności na początku, najbliżej klienta). Sklepy zawsze stosują tę zasadę, a ja zawsze wyciągam produkty w spożywczakach właśnie z tyłu póki. 


Dbanie o ekspozycję

Estetyka, czystość, porządek, brak dziur na półkach, uzupełnianie braków, dbanie o regularne wykładanie towaru. Układanie produktów etykietą do klienta, czytelne cenówki, z wyróżnieniem kolorem cen promocyjnych itp.



Materiały POS (point of sale) czyli reklama w miejscu sprzedaży

Są to różne standy, np. stojaki tekturowe - możecie zobaczyć je na stronie stojakitekturowe.pl - ale także wywieszki, naklejki, listwy półkowe, itp., itd., etc. Pomagają one lepiej wyeksponować produkty. 





A jak tam u Was: czy na co dzień macie świadomość tego, że gdzieś tam sztaby ludzi rozpracowują nas jako klientów stojących przed półką w sklepie i nic w nim nie jest kwestią przypadku? 

2 komentarze:

  1. oj tak sprzedaż to temat rzeka a zachowania konsumentów są badane wnikliwie co potem wykorzystuje się by sprzedać jak najwięcej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Sztuka sprzedaży wymaga trochę sprytu. Te wszystkie sztuczki są często widziane :)

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do pozostawiania komentarzy i z góry za nie dziękuję :)
Zaglądam na blogi moich Komentatorów, i najczęściej również je obserwuję.
Komentarze zawierające link nie będą publikowane, potrafię Was znaleźć! :)

Copyright © 2014 Wszystkie moje bziki , Blogger