"Pamiętacie jak przed erą Internetu ludzie sądzili, że przyczyną głupoty jest brak dostępu do informacji?
Cóż, to nie było to."
No właśnie...
Dziś żyjemy w erze informacji, w natłoku informacji, w istnej powodzi informacji.
Tymczasem : patrz wyżej.
Co należy robić, żeby efektywnie korzystać z informacji?
Co należy robić, by informacje nam służyły?
1. Rozpoznać, że to informacja.
A nie plotka lub... dyrdymały.
Myślicie, że to takie łatwe? Dzisiaj nawet serwisy plotkarskie nie zawsze oferują nam... plotki. Tak, tak, jestem tym naprawdę niemiło zszokowana, ale czasem pod chwytliwym, klikbajtowym tytułem nie ma nawet... porządnej plotki. Ot, ktoś na swoim koncie na jakimś portalu napisał... coś. Przed erą mediów społecznościowych takie coś udające plotkę było nie do pomyślenia!
A co dopiero znaleźć rzetelną informację.
2. Nie wierzyć we wszystkie informacje, które do nas docierają/które znajdujemy.
"Nie wierz we wszystko, co przeczytasz się w Internecie. Adam Mickiewicz"
W czasach od Gutenberga do tzw. dziś informacje, które docierały do ludzi drukiem były sprawdzane, podparte badaniami, podpisane nazwiskami specjalistów. Ilu ludzi, i jakich, tworzyło encyklopedie? A dziś tworzyć Wikipedię może współtworzyć każdy. Może też sobie coś nawet wydać - starodawnym drukiem lub e-bookiem. Dlatego należy mieć na uwadze, że nie każda informacja, którą znajdziemy i przeczytamy w Internecie jest prawdziwa. Mało tego: dzisiaj może być i celowo szerzoną przez trolle... dezinformacją. Dlatego do korzystania z informacji potrzebna jest choć odrobina krytycznego spojrzenia i samodzielnego myślenia.
3. Weryfikować istotne dla nas informacje w różnych źródłach.
Tym bardziej się do tego przykładać, im bardziej jest to dla nas istotne.
4. Analizować informacje i wyciągać z nich wnioski.
"Wiedzieć nie znaczy rozumieć."
By wykorzystać informacje należy je rozumieć - to jak a narzędziem: nie wystarczy je mieć, trzeba jeszcze umieć się nim posłużyć i to w taki sposób, by nie tylko nie zrobiło nam krzywdy (młotek-palec-auuu..!), ale jeszcze nam posłużyło (młotek- gwóźdź- obrazek na ścianie).
W obecnych czasach prowadząc własną działalność zbieranie dotyczących różnych obszarów jej działania informacji zwrotnych i analizowanie ich, co wykorzystamy potem dla dalszego rozwoju możemy powierzyć profesjonalistom, np. zlecić badanie satysfakcji klienta.
Bardzo przydatny wpis. Taki totalnie na czasie :)
OdpowiedzUsuń